Fiskalna kasa je jedan od najvažnijih elemenata e-fiskalizacije.

U ovom tekstu saznajte kako da izaberete najbolju i šta sve nalaže Novi zakon o e-fiskalizaciji.

Zakon o fiskalnim kasama 

Zakon o fiskalnim kasama 30.04.2022. odlazi u povest, a nasleđuje ga Novi zakon o elektronskoj fiskalizaciji.

Prema Poreskoj upravi, izdavanje računa preko starih registar kasa nije bilo dovoljno efikasno s obzirom da nisu imali dovoljno dobar uvid u poslovanje preduzetnika Srbije.

Po starom sistemu koji se smatra prevaziđenim, Poreska uprava nije imala informaciju o prometu roba i usluga u realnom vremenu.

Stoga novi sistem sa e-fiskalizacijom treba da iskoreniše sve nepravilnosti i Sivu ekonomiju u Srbiji.

Ono pozitivno šta će doći sa prestankom primene zakona o fiskalnim kasama je da neće više biti troškova obveznog godišnjeg servisiranja, sertifikacije i čuvanja kontrolnih traka, GPRS prenosa podataka, fiskalnog modula, blombiranja fiskalne kase (stari način provedbe defiskalizacije), Ni obrasca, fiskalnog štampača itd.

Novi zakon o e-fiskalizaciji u Srbiji 2022

Novi zakon o e-fiskalizaciji nalaže da se u momentu prometa na malo svaki račun fiskalizuje i u realnom vremenu putem Internet konekcije prenese u sistem Poreske uprave.

Kao rezultat toga, Poreska uprava će da efikasnije kontroliše naplatu poreza.

Zadnji rok za prilagođavanje Novom zakonu u Srbiji pomaknut je sa 1. januara 2022 na 30. aprila 2022. godine.

Šta je e-fiskalizacija?

E-fiskalizacija je način evidentiranja prometa robe i usluga u prometu na malo uz pomoć Elektronskih Fiskalnih Uređaja (EFU).

Poreski obveznici bi uz pomoć e-fiskalizacije trebali da imaju bolji uvid u prodaju i promet u realnom vremenu, te efikasniju i bržu verifikaciju poslovnih izveštaja.

Šta su nove fiskalne kase i kakve mogu biti?

Nove fiskalne kase nazivaju se Elektronski Fiskalni Uređaji (EFU) koji će morati da budu u komunikaciji sa serverom Poreske uprave pomoću Internet konekcije. To im omogućava hardversko ili softversko rešenje, odnosno lokalni ili virtualni procesor fiskalnih uređaja.

Preduzetnici u Srbiji mogu birati između dve vrste Elektronskih Fiskalnih Uređaja:

EFU koji koristi Lokalni Procesor Fiskalnih Računa (L-PFR) se nalazi u samom poslovnom prostoru i omogućava izdavanje fiskalnih računa i u oflajn režimu.

To znači da ukoliko dođe do prekida Interneta, poreski obveznik će moći da izda validan fiskalni račun, ali će on doći do servera Poreske uprave naknadno, po uspostavi Internet konekcije.

EFU koji koristi softversko rešenje – Virtualni Procesor Fiskalnih Računa (V-PFR) je ustvari internet servis Poreske uprave.

Da bi izdavanje validnih fiskalnih računa funkcionisalo u ovom slučaju je potrebna stalna Internet konekcija. On ne omogućava izdavanje računa u oflajn režimu.

Po zakonu sve delatnosti koje ulaze u sistem elektronske fiskalizacije, osim onlajn šopova, će morati da imaju bar jedan Lokalni Procesor Fiskalnih Računa (L-PFR).

Osim procesora fiskalnih računa važno je spomenuti još Bezbednosni Element (BE) i Elektronski Sistem Za Izdavanje Računa (ESIR). Spomenuti pojmovi su elementi funkcionalnog Elektronskog Fiskalnog Uređaja.

Šta je Bezbednosni Element?

Bezbednosni element (BE) je hardverski ili softverski element koji Poreska uprava izdaje obvezniku fiskalizacije. Sadrži elektronski sertifikat koji Poreskoj upravi potvrđuje autentičnost svakog poreskog obveznika, digitalno potpisiva fiskalne račune i sprečava neovlašćeno korišćenje podataka koji se prenose u server Poreske uprave.

Nabavka Bezbednosnog elementa je obvezna –  poreski obveznik mora da obezbedi najmanje jedan za svaki svoj poslovni prostor.

Treba da znate, ukoliko vam se BE ošteti i ne bude funkcionalan, a vi ne pošaljete zahtev za novi, time automatski šaljete poziv inspekciji i posetiće vas prvom prilikom.

Za nabavku BE možete aplicirati već od 01.11.2021., a ukoliko vam treba pomoć, slobodno nam se obratite i napravićemo to za vas.

Elektronski Sistem Za Izdavanje Računa (ESIR) je hardverski ili softverski element koji je zadužen za izdavanje fiskalnih računa i čija upotreba mora da bude odobrena o Poreske uprave.

Poreski obveznik je dužan da do 30.04. 2022. godine obezbedi nesmetan rad najmanje jednog Elektronskog Fiskalnog Uređaja u svakom svom poslovnom prostoru.

Zadaci nove fiskalne kase su da:

  • Prima, evidentira, analizira i čuva podatke o svakoj transakciji obveznika fiskalizacije
  • Obračunava iznos poreza za svaku transakciju
  • Priprema fiskalne podatke za Elektronski Sistem Za Izdavanje Računa
  • Primenjuje elektronski potpis na fiskalni račun, koristeći Bezbednosni Element kao zaštitu od neovlašćene izmene sadržaja
  • Prenosi fiskalne podatke u Sistem Za Upravljanje Fiskalizacijom
  • Sačinjava fiskalni račun i izdaje ga kupcu, odnosno primaocu fiskalnog računa.

Kome je fiskalna kasa uslov za poslovanje?

Od 30. aprila 2022. godine u Srbiji se moraju e-fiskalizovati frizerski saloni, kozmetički saloni, kladionice, muzeji, sportski centri i mnogi drugi koji do sada nisu bili obvezni da izdaju fiskalne račune.

Kompletan popis delatnosti koje ulaze pod Novi zakon o elektronskoj fiskalizaciji pogledajte ovde.

Delatnosti za koje nije potrebna fiskalna kasa

Bez izdavanja fiskalnih računa i dalje mogu raditi advokati, taksisti, javni poštanski servis, telekomunikacije, dobar deo finansijskih usluga i ostali.

Ne trebaju se e-fiskalizovati ni delatnosti koje spadaju u grupu obrazovanje sa izuzetkom delatnosti pod šifrom 85.5 koja podrazumeva ostalo obrazovanje među kojima je učenje jezika i obuka za rad na računaru za koje će biti potrebne fiskalne kase.

Kompletan popis delatnosti koje neće morati da se e-fiskalizuju pogledajte ovde.

Defiskalizacija kase

Defiskalizacija starih registar kasa se više neće sprovoditi u prisustvu poreskog inspektora i obveznika fiskalizacije uz obvezno pečačenje kase.

Isključivanjem registar kase iz sistema i uključivanjem novog Elektronskog Fiskalnog Uređaja iz tog poslovnog prostora te komunikacijom Bezbednosnog Elementa sa serverom Poreske uprave, automatski će se preći na novi sistem i stara kasa će se smatrati defiskalizovanom.

Fiskalizacija nove kase

Ukoliko niste sigurni odakle da krenete donosimo vam korak po korak koji treba da uradite kako bi prešli na Novi zakon o e-fiskalizaciji.

  1. Preduzetnici koji su obavezni da se prilagode novom zakonu trebaju obezbediti nesmetan rad najmanje jednog Elektronskog Fiskalnog Uređaja u svakom svom poslovnom prostoru.

Zadnji rok za prilagođavanje Novom zakonu u Srbiji pomaknut je sa 1. januara 2022. na 30.04.2022. godine.

  1. Od 01. oktobra 2021. će biti moguće da na portalu ePorezi registrujete i unesete podatake o poslovnim ili maloprodajnim objektima.

Svaki obveznik dužan je da prvo uradi ovaj korak s obzirom da je preduslov onomu što sledi od prvog novembra 2021. kada počinje tzv. Tranzicioni period e-fiskalizacije.

  1. U okviru tranzicionog perioda oba sistema fiskalizacije mogu funkcionisati paralelno.

Minimum prelaska na novi sistem je po principu poslovnog prostora.

To znači da se unutar jednog objekta ne može raditi koristeći odredbe i starog i novog zakona, ali ukoliko obveznik e-fiskalizacije ima više poslovnih prostora može da u njima koristi različite sisteme dok u potpunosti ne izvrši tranziciju na novi. U tranzicionom periodu automatski će doći do defiskalizacije.

  1. Od 1.11. 2021. svi oni koji su izvršili prijavu poslovnih prostora dobiće elektronskim putem poziv za prijavu i besplatno dobijanje Bezbednosnog Elementa u sandučetu na portalu ePorezi.

Nakon što poreski obveznik preuzme BE uspostavlja se automatska veza s Poreskom upravom, čime e-fiskalizacija u vidu samog tranzicionog perioda završava.

  1. Nabavite kvalitetnu Internet konekciju u vašem poslovnom prostoru.

Ukoliko dođe do prekida konekcije, LPFR koji poreski obveznik mora da ima u svom prostoru regularno potpisuje fiskalne račune koji su validni i ako u tom momentu nisu stigli u Poresku upravu.

Kad se Internet konekcija vrati oni će naknadno biti evidentirani. Ovaj princip je omogućen kako poreski obveznici ne bi mogli koristiti izgovor da nemaju Interneta i da iz tog razloga nisu u mogućnosti izdavati fiskalne račune. Rad bez Interneta je dozvoljen, ali samo kratko dok ne uspostavite konekciju.

  1. Odredite kakav program (softver) za fiskalnu kasu je potreban za vođenje vašeg objekata. Treba da omogućuje brz i jednostavan rad, ali i da može da unapredi vaše poslovanje.

Ako mislite da postoji mogućnost da vam nešto promakne slobodno nam se obratite i mi ćemo sve neophodno da se e-fiskalizujete besplatno uraditi za vas.

Treba vam fiskalna kasa?

POS Sector je kompanija iza koje stoji 15 godina realizacije različitih vrsta fiskalizacije u 20 država sveta.

Elektronska fiskalizacija u Srbiji POS Sector timu ne predstavlja izazov zato što znamo da smo liderstvo na tržištu postigli ni čim drugim nego svojim kvalitetom.

Kao rezultat toga naši korisnici iz Srbije mogu da dobiju fiskalnu kasu koja je jednostavna, a ujedno brza i praktična.

Da bi odabrali najbolju fiskalnu kasu, morate da obratite pažnju na korisničku podršku, cenu, ali i tehničke performanse kase.

Kasa mora biti jednostavna i brza i mora da vam olakšava, a ne da komplikuje posao.

POS Sector fiskalna kasa ima besplatnu korisničku podršku 24/7.

Naša vizija kojom smo se vodili pri kreiranju kase je jednostavnost i u tomu smo uspeli. Verujte, na našem tržištu fiskalna kasa POS Sector je najjednostavnija za korišćenje.

Možete je isprobati 3 meseca potpuno besplatno i na taj način videti odgovara li vam ili ne.

Niste dužni da potpišete nikakav ugovor, a instalacija programa je besplatna.

Uz sve spomenuto, možemo vam obećati da nemamo nikakvih skrivenih troškova.

Naše poslovanje je transparentno i otvoreno prema svima. Sami možete videti koliko verujemo u POS Sector fiskalnu kasu: dajemo vam da je isprobate besplatno i to bez potpisivanja ugovora.

  • POS Sector program je kompletno rešenje za e-fiskalizaciju, ali i za vođenje poslovanja.

Procesor fiskalnih računa (L-PFR) je u sklopu softvera, tako da vam uz POS Sector za rad u novoj fiskalizaciji treba još samo Windows računar, čitač kartica i bilo koji štampač.

To znači da s programom POS Sector korisnik dobiva 2 u 1 kompletno rešenje za vođenje poslovanja + program za elektronsku fiskalizaciju i to 3 meseca besplatno.

  • Korišćenjem POS Sectora ne treba da plaćate dva različita softvera za funkcionisanje e-fiskalizacije i vođenje poslovanja, ne treba da kupujete lokalni procesor fiskalnih računa (L-PFR), kao ni da plaćate njegovo mesečno održavanje.

Troškovi koje možete da izbegnete su:

  • Nabavka zasebnog L-PFR cca. 10 000 – 14 000 RSD (80 – 120 Evra) jednokratno za svaku kasu
  • Najam zasebnog softvera za rad L-PFR cca. 3 000 – 3 500 RSD (25 – 30 Evra) mesečno za svaku kasu
  • Najam zasebnog softvera za vođenje poslovanja cca. 3 000 – 6 000 RSD (25 – 50 Evra) mesečno
  • Nabavka posebnog štampača koji u sebi ima L-PFR i čitač kartica cca. 12 000 – 24 000 RSD (100 – 200 Evra)

POS Sector je jedini program na tržištu Srbije koji vam nudi da izbegnete sve gore navedene troškove, ali da u isto vreme imate najkvalitetnije rešenje za vaše poslovanje.

Pozovite nas na broj 011 441 9070 ili popunite formu ispod i dobićete besplatno korišćenje POS Sectora 3 meseca.

Fiskalna kasa cena

Ako krenemo od nabavke hardvera, možemo vam reći da se za cca. 400 Evra može nabaviti solidna oprema koja može da ispuni sve vaše zahteve.

Naravno sve to ovisi o vrsti vaše delatnosti. Uzmemo li za primer restoran koji zahteva upotrebu više kasa, tableta za konobare, kuhinjskih monitora ili Touch screen monitora onda cena opreme može biti i znatno veća.

Takođe, postoje preduzetnici koji žele opremu koja će svojim luksuznim dizajnom izazvati poseban vizualni efekat kod gostiju.

U pitanju je individualna stvar pa u svakom slučaju prvo treba povesti računa o tome šta je zaista neophodno za nesmetan i optimalan rad.

Program za fiskalnu kasu POS Sector može se plaćati na mesečnom nivou, a cene najma licence zavise od paketa koji ćete izabrati.

Podelili smo ih zavisno od potrebe i mogućnostima transparentno, bez skrivenih troškova.

Pos Sector vam nudi 3 osnovna paketa programa za ugostiteljstvo koji su modularni što znači da ga u svakom momentu možete prilagoditi svojim potrebama.

  • Lite paket (3 meseca besplatno, a nakon toga 1 908 RSD mesečno) omogućava izdavanje računa, izveštaja i kompletnu analizu prodajnih artikala.

Idealan je za delatnosti s manjim obimom posla i veoma pogodna za ugostitelje koji ne vode skladište.

  • Standard paket (3 meseca besplatno, a nakon toga 2 908 RSD mesečno) obuhvaća sve stavke iz Lite verzije te dodatno omogućava rad po stolovima, rad sa happy hour cenama, kreiranje normativa (povezivanje artikala i repromaterijala), kompletnu analizu i izveštaje potrošnje materijala, kompletno skladišno poslovanje (primanje i izdavanje robe) i kompletnu analizu prometa i stanja skladišta.
  • Professional paket (3 meseca besplatno, a nakon toga 4 825 RSD mesečno) ima najširu paletu funkcionalnosti.

Obuhvata Standard verziju i dodatno nudi rad više uređaja povezanih u inteligentnoj mreži, rad s tabletima/mobitelima, kao i rad s kuhinjskim monitorima.

S obzirom da POS Sector koristi više od 4000 zadovoljnih korisnika, jasno je da smo uspeli usavršiti program i fiskalnu kasu koja savršeno odgovara svim zahtevima poslovanja.

Glavne prednosti POS Sectora koje su izdvojili naši korisnici su:

  • Brzo i jednostavno izdavanje računa
  • Mogućnost brzog samostalnog upravljanja fiskalnom kasom u vidu kreiranja i brisanja artikala, postavljanja cena, unosa primki itd.
  • Jednostavno vođenje skladišta i normativa (utrošene robe za artikle) koji realno prikazuju troškove i stanje robe, što u konačnici omogučava bolje planiranje zaliha
  • Jednostavan unos popusta na pojedinačni artikal ili na celi račun
  • Razne vrste plaćanja (gotovinom, karticom, žiralno, vaučerom …)
  • Podeleno plaćanje
  • Jasno definirane autorizacije za korištenje određenih funkcija programa
  • Cloud servis i povezanost svih naplatnih jedinica
  • Backoffice umrežen s glavnom kasom
  • Besplatna korisnička podrška 24/7

Subvencije države za nabavku fiskalne kase

Država će subvencionisati troškove nabavke nove fiskalne kase iznosom od 100 Evra po prodajnom objektu i još 100 Evra po svakom Elektronskom Fiskalnom Uređaju.

Privrednici koji nisu u sistemu PDV – a dobiće dodatnih 20 odsto subvencija. Za dobijanje subvencije treba da se prijavite od 15. oktobra 2021. do kraja januara 2022. preko sajta PU.

Fiskalna kasa – kako odabrati najbolju?

Da bi odabrali najbolju fiskalnu kasu obratite pažnju na sledeće:

  • Vrstu delatnosti – Na tržištu postoji mnogo različitih vrsta fiskalnih kasa, a vama je bitno da odaberete najbolju za vašu delatnost i poslovanje. Dobro se informirajte i potražite savet od profesionalca.
  • Korisničku podršku – U slučaju da fiskalna kasa ima bilo kakve smetnje u radu, jako je bitna dostupnost korisničke podrške 24/7.
  • Cenu – Fiskalna kasa (hardver) s osnovnim funkcionalnostima košta oko 400 Evra, a najam fiskalne kase (softver) oko 15 do 50 Evra mesečno. Naravno, ako vam je potrebno više elektronskih fiskalnih kasa i POS opreme cena će biti veća. Preporučujemo da nas pozovete i besplatno se konsultujete s našim timom kako bismo vam mogli jednostavno sve izračunati i pomoći oko izbora optimalne fiskalne kase.
  • Ažuriranje (update) programa – Svakako je potrebno proveriti kako funkcioniše ažuriranje programa i hoćete li uvek imati ažurnu verziju koja je pravovremeno usklađena sa zakonskim odredbama e-fiskalizacije, koje se znaju povremeno menjati.
  • Iskustvo i recenzije ostalih korisnika –  Pre kupovine fiskalne kase proverite kako su je ostali korisnici ocenili i jesu li imali poteškoće u radu prilikom korišćenja.
  • Sigurnost vaših podataka – Kako se ne bi doveli u situaciju da ostanete bez važnih podataka, proverite ima li i kako funkcioniše sigurnosna kopija podataka. Ne zaboravite da ste vi vlasnik svojih podataka, stoga nemojte da vam se desi da ukoliko prestanete koristiti određeni program ostanete bez svojih podataka.
  • Besplatnu Demo-test verziju programa – Kroz besplatni probni period možete videti kako izgleda program za fiskalnu kasu i da li vam odgovara. Uvek je bolje probati pre kupovine i to treba biti besplatno!

Ne verujte neproverenim dobavljačima fiskalnih kasa jer mogu da vam naprave ozbiljnu štetu čak i da vi toga niste svesni.

Onog momenta kad uzmete u najam ili kupite fiskalnu kasu, vi postajete glavni odgovorni za celokupan proces elektronske fiskalizacije.

Poreski inspektori će pomoću novog sistema imati puno bolji uvid u vaš celokupan posao, frekvenciju izdavanja računa itd.

Oni neće više dolaziti slučajno u posetu već namenski u objekat za kojeg im je sistem automatski prijavi da se ponaša neuobičajno i da nešto nije uredu.

Novi Zakon o e-fiskalizaciji u Srbiji i Propisi Vezani za Elektronsku Fiskalizaciju

Novi zakon o elektronskoj fiskalizaciji i pravilnike vezane za elektronsku fiskalizaciju u Srbiji 2022. možete naći na dnu ovog teksta.

Zakon o fiskalizaciji

Tehnički vodič

Pravilnik o vrsti i načinu dostavljanja podataka o poslovnim prostorijama kao i o načinu generisanja oznake poslovnog prostora

Pravilnik o vrstama fiskalnih računa, tipovima transakcija, načinima plaćanja, pozivanju na broj drugog dokumenta i pojedinostima ostalih elemenata fiskalnog računa

Pravilnik o načinu čuvanja i zaštite podataka u internoj memoriji fiskalnog uređaja

Pravilnik o načinu i postupku dostavljanja podataka o izdatim fiskalnim računima Poreskoj upravi

Pravilnik o načinu provere prijavljenih fiskalnih računa

Pravilnik o uslovima i proceduri izdavanja i načinu korišćenja bezbednosnog elementa

Uredba oodređivanju delatnosti kod čijeg obavljanja ne postoji obaveza evidentiranja prometa na malo preko elektronskog fiskalnog uređaja