Elektronska fiskalizacija – odgovori na najvažnija pitanja

Picture of Matija Rako
Matija Rako

SEO Manager

Podijelite na društvenim mrežama:

Elektronska fiskalizacija - odgovori na najvažnija pitanja

Tablica sadržaja

Već su prošle dve godine otkako je elektronska fiskalizacija stupila na snagu, donoseći značajne promene u načinu poslovanja i sa sobom niz izazova i prilagođavanja. Ova inicijativa je uvedena kao odgovor na potrebu za efikasnijim praćenjem i kontrolom fiskalnih tokova, što je rezultiralo većom transparentnošću i efikasnošću u praćenju poslovnih transakcija.

Tema je od izuzetnog značaja za sve poslovne subjekte, od malih preduzetnika do velikih kompanija, te je važno da budemo dobro upućeni u njene osnove i principe. 

Kroz ovaj tekst, istražićemo osnovne principe elektronske fiskalizacije, odgovoriti na osnovna pitanja i osvrnuti se na to kako se ova tehnologija integriše u savremeno poslovanje.

Šta podrazumeva e-fiskalizacija?

Elektronska fiskalizacija podrazumeva korišćenje elektronskog fiskalnog uređaja, putem kojeg obveznik fiskalizacije izdaje fiskalni račun sa QR kodom prilikom prodaje na malo, uključujući i primljeni avans za buduće prodaje na malo. Osim klasične kase, elektronski fiskalni uređaj može biti računar, tablet ili mobilni telefon. Sastoji se od elemenata čiju upotrebu mora odobriti Poreska uprava, uključujući procesor fiskalnih računa i elektronski sistem za izdavanje fiskalnih računa.

Novi model takođe podrazumeva korišćenje digitalnih sertifikata i bezbednosnih elemenata, kao i pojednostavljen postupak sertifikacije fiskalnih uređaja.

Kako odabrati odgovarajući fiskalni uređaj?

Poreski obveznik može izabrati hardverski fiskalni uređaj poput kase, tableta ili mobilnog telefona, ili kombinaciju hardverskih i softverskih komponenti uređaja, prilagođavajući se svojim poslovnim zahtevima. Oni sa manjom frekvencijom izdavanja fiskalnih računa mogu se opredeliti za jednostavnija rešenja, kao što su tableti sa softverskim procesorom fiskalnih računa i štampačem.

Kako se prijavljujem/fiskalizujem?

Obveznici fiskalizacije treba da prijave svoje poslovne prostore putem portala Poreske uprave ePorezi. Nakon toga, ovlašćene osobe obveznika mogu zatražiti izradu bezbednosnih elemenata za određeni PIB i poslovni prostor. Proces prijave se automatski odobrava, uz mogućnost pregleda i odobrenja od strane službenika za uvođenje obveznika u fiskalizaciju u određenim situacijama.

Ko je obveznik fiskalizacije?

Prema Zakonu o fiskalizaciji („Službeni glasnik RS“, broj 153/20 i 96/2021), obveznik fiskalizacije je svaki obveznik poreza na prihode od samostalne delatnosti u smislu zakona kojim se uređuje porez na dohodak građana i svaki obveznik poreza na dobit pravnih lica u smislu zakona kojim se uređuje porez na dobit pravnih lica, koji vrši promet na malo.

Uredbom o određivanju delatnosti kod čijeg obavljanja ne postoji obaveza evidentiranja prometa na malo preko elektronskog fiskalnog uređaja („Službeni glasnik RS“ broj 32/21 i 117/2021) određene su delatnosti kod čijeg obavljanja ne postoji obaveza evidentiranja prometa preko elektronskog fiskalnog uređaja.

Gde da prijavim ili ažuriram podatke o poslovnim prostorima?

Obveznik fiskalizacije je dužan da pre početka korišćenja elektronskog fiskalnog uređaja dostavi Poreskoj upravi elektronskim putem podatke o poslovnim prostorima i poslovnim prostorijama u kojima će koristiti uređaj. Ova prijava se obavlja putem portala Poreske uprave i uključuje informacije poput PIB-a, naziva prostora, adrese, vrste delatnosti i druge relevantne informacije.

Šta je procesor fiskalnih računa?

Procesor fiskalnih računa je ključni element u elektronskom fiskalnom uređaju, koji omogućava generisanje fiskalnih računa i čuva informacije o transakcijama. Može biti hardverski ili softverski, a njegova uloga je osigurati sigurno i efikasno izdavanje fiskalnih računa sa svim neophodnim informacijama. Obveznik fiskalizacije treba da obezbedi barem jedan uređaj sa sopstvenim procesorom fiskalnih računa u svakom svom poslovnom prostoru kako bi se osigurala neprekidna funkcionalnost sistema čak i u slučaju prekida internet veze.

Da li je moguće izdavati račune ako dođe do prekida internet veze? 

Da, računi se mogu izdavati i u slučaju prekida internet veze. Prema važećem zakonu, osim u slučaju online prodaje, poreski obveznici moraju imati lokalni procesor fiskalnih računa koji će evidentirati i potpisivati sve obavljene transakcije do ponovnog uspostavljanja internet veze. Na taj način, zahteva se čuvanje podataka u internoj memoriji elektronskog fiskalnog uređaja do trenutka kada se podaci prenesu Poreskoj upravi.

Šta je Bezbednosni element?

Bezbednosni element je neophodan deo koji Poreska uprava izdaje obveznicima fiskalizacije. On omogućava potpisivanje fiskalnih računa i identifikaciju tokom komunikacije sa Poreskom upravom. Račun bez korišćenja ovog elementa nije validan. On sadrži elektronski sertifikat za potpisivanje računa i zaštićenu lozinku za pristup sistemu fiskalizacije. Personalizuje se za određeni poslovni prostor i nije upotrebljiv u drugim okruženjima ili uređajima.

Kako da nabavim bezbednosni element?

Za nabavku bezbednosnog elementa, autorizovane osobe obveznika fiskalizacije se prijavljuju na portal ePorezi putem kvalifikovanog sertifikata. Biraju PIB obveznika za kojeg žele da dobiju pozivnu poruku za dalji postupak fiskalizacije i direktno se prijavljuju na elektronski servis za fiskalizaciju (ESF) putem portala ePorezi.

Preko ESF-a, autorizovane osobe zatražuju izradu bezbednosnih elemenata za određeni PIB i poslovni prostor/poslovnu prostoriju koji su prijavili. Takođe mogu navesti ovlašćenu osobu za preuzimanje. Prijava se automatski odobrava, ali u nekim slučajevima zahteva odobrenje službenika. Obveznik treba da naruči bezbednosni element kada je spreman za e-fiskalizaciju. Bezbednosni elementi se preuzimaju na šalteru „Vaš poresnik“ ili se automatski šalju u poresko sanduče. U oba slučaja, autorizovana osoba dobija potvrdu o preuzimanju.

Da li bezbednosni element ima određeni rok trajanja?

Da, bezbednosni element ima određeni rok trajanja. On sadrži elektronski sertifikat koji služi za reprodukciju digitalnog potpisa obveznika fiskalizacije prilikom izdavanja svakog fiskalnog računa, kao i za reprodukciju zaštićene lozinke obveznika prilikom povezivanja sa Sistemom za upravljanje fiskalizacijom (SUF). Elektronski sertifikat je vremenski ograničen i traje najmanje godinu dana, a najviše 4 godine. Nakon isteka roka trajanja elektronskog sertifikata, bezbednosni element više nije upotrebljiv. Zahtev za izdavanje novog bezbednosnog elementa može se podneti u roku od 30 dana pre isteka važenja postojećeg bezbednosnog elementa.

U slučaju gubitka, oštećenja ili uništenja bezbednosnog elementa usled više sile (poput poplave, požara i slično) ili drugih okolnosti, obveznik fiskalizacije je dužan da obavesti Poresku upravu radi deaktivacije u roku od 3 dana od nastanka tih okolnosti. Obaveštenje se vrši elektronskim putem preko portala Poreske uprave.

Koje podatke mora da sadrži fiskalni račun?

Fiskalni račun mora obavezno sadržati sledeće podatke:

  • Vrstu računa (promet ili avans).
  • Tip transakcije (prodaja ili refundacija).
  • Naziv obveznika fiskalizacije i jedinstvenu oznaku poslovnog prostora.
  • Poreski identifikacioni broj (PIB) obveznika fiskalizacije.
  • PIB pravnog lica, odnosno obveznika poreza na prihode od samostalne delatnosti, ako je korisnik isporučenih dobara i pruženih usluga.
  • Naziv, šifru ako je obveznik fiskalizacije koristi za oznaku dobra, odnosno usluge, količinu, jedinicu mere, cenu po jedinici mere, oznaku poreske stope i vrednost evidentiranog prometa dobra, odnosno usluge.
  • Specifikaciju poreskih stopa.
  • Iznos poreza po poreskim stopama.
  • Ukupan iznos poreza.
  • Vrednost prometa po poreskim stopama.
  • Ukupnu vrednost evidentiranog prometa, ukupan iznos za uplatu (uz napomenu ako je plaćanje izvršeno putem avansa), način plaćanja (gotovinom, instant transferom odobrenja, čekom, platnom karticom, na drugi bezgotovinski način i sl.), uplaćen iznos i iznos razlike za povraćaj kupcu dobara, odnosno korisniku usluga.
  • Dan, mesec, godinu, sat, minut i sekundu sastavljanja fiskalnog računa.
  • Jedinstveni redni broj fiskalnog računa.
  • Jedinstveni redni broj fiskalnog računa po vrsti računa i tipu transakcije.
  • Dvodimenzionalni bar-kôd (QR kod) za verifikaciju ili hyperlink za verifikaciju kada se fiskalni račun izdaje u elektronskoj formi.
  • Poziv na broj drugog fiskalnog računa, odnosno drugog relevantnog dokumenta, ukoliko postoji potreba.

Da li mogu da stavim neke reklamne poruke na fiskalni račun?

Da, na fiskalnom računu je dopušteno uključiti reklamne poruke u skladu sa zakonskim propisima. Takođe, možeš uključiti brojeve telefona i druge informacije u tekstualnom formatu koji su bitni za obveznika fiskalizacije i/ili kupca proizvoda ili korisnika usluga. Bitno je napomenuti da ove dodatne informacije ne smeju biti prikazane istim fontom kao ostali podaci na fiskalnom računu, i veličina fonta mora biti manja od ostalih podataka.

Da li mogu da izdajem račune čak i kada je internet veza prekinuta?

Da, moguće je izdavati račune i kada dođe do prekida internet veze, što je takođe zakonska obaveza. U skladu sa zakonom, osim u slučaju online prodaje, poreski obveznici su dužni da imaju bar jedan lokalni procesor fiskalnih računa po prodajnom objektu. Taj procesor će beležiti i elektronski potpisivati sve obavljene transakcije sve do ponovnog uspostavljanja internet veze.

Kako da podatke o izdatim fiskalnim računima dostavim Poreskoj upravi kada nestane interneta?

Kada dođe do prekida internet veze ili kada internet nije dostupan na mestu prometa, obveznik fiskalizacije treba da dostavi Poreskoj upravi podatke o izdatim fiskalnim računima periodično, odmah po uspostavljanju internet veze, a najkasnije u roku od 5 dana od dana izdavanja pojedinačnog fiskalnog računa. Ukoliko podaci nisu dostavljeni Poreskoj upravi u realnom vremenu, u trenutku prometa na malo, obveznik fiskalizacije je dužan da čuva te podatke u internom memoriju elektronskog fiskalnog uređaja do trenutka prenosa ovih podataka Poreskoj upravi. Nakon toga, više nije obaveza daljeg čuvanja podataka o izdatim fiskalnim računima u internom memoriju elektronskog fiskalnog uređaja.

Podijelite na društvenim mrežama:

Pročitajte povezane članke

Upotreba nelegalnog ili nelicenciranog softvera postala je toliko raširena da mnogi korisnici prihvataju takvo...

Pre nego što bi započeo dugo putovanje, sigurno bi proverio automobil koji je stajao...

U centru poslovanja svakog ugostiteljskog objekta je fiskalna kasa – ključno sredstvo ne samo...

Dolaskom sunčanih prolećnih dana, terase ugostiteljskih objekata postaju žarišta društvenog života, mameći prolaznike i...

U današnjem dinamičnom svetu ugostiteljstva, gde brzina, efikasnost i preciznost igraju ključnu ulogu u...

Društveni mediji i pretraživači su ključni izvori informacija za one koji žele da otkriju...

Među prvima saznaj korisne informacije o ugostiteljstvu i pogodnostima koje pružamo.

Iz prve ruke znamo šta ti je potrebno da unaprediš svoje poslovanje.

Preko 4000 korisnika. Prvih mesec dana besplatno.

Započni besplatno. Bez ugovorne obaveze. Prestani s korišćenjem kad želiš.

Prijavite se na našu newsletter listu kako bi pregledati naše predhodne i prvi saznali termine održavanja budućih webinara!

Nakon što unesete ispravnu e-mail adresu bićete u mogućnosti pogledati dosadašnje webinare.