Karakteristike i sposobnosti uslužnog osoblja u ugostiteljstvu

Picture of Snježana Gagić
Snježana Gagić

Podijelite na društvenim mrežama:

Tablica sadržaja

Tačnost

Tačnost je veoma važna u svakom poslu i svakom odnosu. Ukoliko radnik kasni na posao time ostavlja utisak neodgovorne osobe koja ne poštuje nadređene, kolege, a ni goste.

Informisanost

Dobar ugostiteljski radnik treba da bude informisan u vezi sa dešavanjima u oblasti u kojoj posluje ugostiteljski objekat (gradu, planini, primorskom mestu itd.) kako bi mogao gostu da pruži neophodne informaciju u vezi sa mestima za zabavu, kupovinu, administrativne poslove itd.

Karakter

Zbog zahtevnosti posla konobari treba da budu telesno zdrave i psihički stabilne osobe. Rad sa ljudima se ubraja u psihički teške poslove, što je karakteristika svih uslužnih delatnosti. Obzirom da konobari nikada ne treba da ulaze u verbalni sukob sa gostima od njih se zahteva visok stepen samokontrole. Kod nekih ljudi rad sa ljudima uliva osećaj nesigurnosti pa takve osobe ne bi trebale da biraju konobarsko zanimanje. Zaposleni nikada ne bi trebali pričati sa gostima o svojim ličnim problemima i neprikladnim temama ili se raspravljati sa gostima. Od ugostiteljskih radnika se zahteva i taktičnost. Taktičnost je umetnost govorenja i činjenja pravih stvari, korišćenjem pravih reči u pravo vreme. Ona se vidi kao intuitivni osećaj kojim se odreĐuje šta učiniti ili reći u cilju održavanja dobrog odnosa sa gostima i izbegavanja eventualnih nesuglasica. Taktično ponašanje može biti oslovljavanje gostiju sa imenom, korišćenje diplomatije u neprijatnim situacijama i sl. Biti taktičan znači i vladati situacijom tako da se nikom od učesnika ne povredi sujeta.

Pozitivan stav prema gostima

Ljubaznost u ugostiteljstvu znači postavljanje potreba gostiju iznad sopstvenih. Poštovanje prema drugima i volja da se izaĐe u susret gostima je ključ uspeha svakog ugostiteljskog radnika. Ljubaznost treba da je prirodna, iskazana kroz reči i dela.  Dovoljno sna, adekvatna ishrana i redovne fizičke aktivnosti su neophodne kako bi uslužno osoblje bilo sposobno da se nosi sa pritiskom i stresom na poslu.

Iskrenost i poštenje

Iskrenost i poštenje su takoĐe poželjne osobine. Ukoliko je napravljen neki propust prilikom pružanja usluge treba priznati i nastojati da se što pre ispravi greška. Obzirom da rukuju sa skupocenom opremom, ali i da su u kontaktu sa novcem od njih se zahteva i moralna odgovornost.

Dobro vaspitanje

Ponašanje je aktivnost, skup odreĐenih reakcija, uslovljenih biološkim, fiziološkim, psihološkim, sociološkim i drugim faktorima. Činjenica je da se vaspitanje nosi iz kuće i to je ono što predstavlja veliki problem pri odabiru adekvatnog kadra. Mnogo lakše će se radnik obučiti da nosi tacnu i tanjire nego da se uljudno ponaša prema gostima i kolegama ako to nije naučio u ranom detinjstvu. Maniri kao standardi (kodeks) u ponašanju koje jedna zajednica dobrovoljno prihvata, uči i kreira se uče i stiču.  Lična inovativnost zaposlenog će doprineti bržoj adaptaciji i prihvatanju organizacione kulture i zahteva radnog mesta.

Organizovanost Organizovanost je veoma poželjna u ugostiteljstvu. Neorganizovan ugostiteljski radnik će imati problem sa vremenom i sa neizvršavanjem radnih operacija na vreme (apserviranjem, donošenjem karte vina, donošenjem računa itd.). Dobra organizovanost se ispoljava i kod serviranja jela jer je poželjno da bude u približno isto vreme bez obzira na broj gostiju. Nije prijatno da jedna polovina gostiju za istim stolom jede, dok druga gladna gleda i čeka na isporuku koja nikako da stigne.

Neorganizacija sa sobom povlači i negativne emocije pa dolazi do tenzije meĐu kolegama, nervoze i bespotrebnog stvaranja gužve. Dobri radnici imaju ritam što je jedan od osnovnih faktora u dobroj organizaciji i upravljanju vremenom.  Veoma je važno da u jednom ugostiteljskom objektu ne postoji velika fluktuacija radne snage jer će se to negativno odraziti na kvalitet usluge. Radni tim koji je uigran i organizovan će biti u stanju da se lakše izbori sa radnim operacijama bez obzira na broj i zahteve gostiju.

Dobra memorija

Dobra memorija je veoma važna kako zbog prepoznavanja lika gostiju, njihovih imena tako i zbog pamćenja porudžbine, specijalnih zahteva, redosleda sedenja itd. Ova karakteristika se pozitivno ispoljava i kod pamćenja specifičnih porudžbina stalnih gostiju kako oni ne bi svaki put morali da naglašavaju da žele drugi prilog, kafu sa veoma malo mleka, bez kofeina i sl.

Lojalnost

Lojalnost zaposlenih je veoma važan faktor u postizanju konstantnog kvaliteta u svakom ugostiteljskom objektu koji pravi dugoročne ciljeve. Radna mesta u ugostiteljstvu zahtevaju određene veštine koje se ne stiču brzo i jednostavno pa je time potreba za lojalnim zaposlenima izraženija. Lojalan radnik je zadovoljan radnik. Meriot je rekao: „Brinite o vašim zaposlenima i oni će brinuti o vašim gostima.“ S obzirom na specifičnost ugostiteljske usluge koja podrazumeva direktan odnos sa gostom, zadovoljstvo zaposlenog njegovim statusom, uslovima rada, odnosno sa radnim okruženjem i platom, postaju temeljni preduslovi za uspostavljanje dobrog odnosa između zaposlenog i gosta. Stoga je neophodno, u skladu sa modernim standardima upravljanja ljudskim resursima, kontinuirano implementirati programe i sprovoditi aktivnosti usmerene na podizanje nivoa zadovoljstva zaposlenih. Kvalitet rada i lični angažman treba da bude jedini kriterijum za napredovanje, zapošljavanje i nagrađivanje.

Prodajna sposobnost

Sugestivna prodaja ima veoma važnu ulogu u toku uslužnog procesa, a ona podrazumeva ponudu celog asortimana proizvoda iz sredstava ponude u cilju povećanja potrošnje gosta. Da bi uslužno osoblje dobro obavljalo ovaj zadatak neophodno je da dobro poznaje ponudu, odabir vina koje bi bilo dobar izbor uz pojedina jela itd. Dobro poznavanje jela podrazumeva upućenost u način pripreme, prilog, senzorne karakteristike, poreklo namirnica, vreme potrebno za pripremu, sadržaj alergena itd.

Podijelite na društvenim mrežama:

Kategorije

Pročitajte povezane članke

Već su prošle dve godine otkako je elektronska fiskalizacija stupila na snagu, donoseći značajne...

Upotreba nelegalnog ili nelicenciranog softvera postala je toliko raširena da mnogi korisnici prihvataju takvo...

Pre nego što bi započeo dugo putovanje, sigurno bi proverio automobil koji je stajao...

U centru poslovanja svakog ugostiteljskog objekta je fiskalna kasa – ključno sredstvo ne samo...

Dolaskom sunčanih prolećnih dana, terase ugostiteljskih objekata postaju žarišta društvenog života, mameći prolaznike i...

U današnjem dinamičnom svetu ugostiteljstva, gde brzina, efikasnost i preciznost igraju ključnu ulogu u...

Među prvima saznaj korisne informacije o ugostiteljstvu i pogodnostima koje pružamo.

Iz prve ruke znamo šta ti je potrebno da unaprediš svoje poslovanje.

Preko 4000 korisnika. Prvih mesec dana besplatno.

Započni besplatno. Bez ugovorne obaveze. Prestani s korišćenjem kad želiš.

Prijavite se na našu newsletter listu kako bi pregledati naše predhodne i prvi saznali termine održavanja budućih webinara!

Nakon što unesete ispravnu e-mail adresu bićete u mogućnosti pogledati dosadašnje webinare.