Iako je novi sistem fiskalizacije na snazi već neko vrijeme, mnogi poslovni subjekti se suočavaju sa izazovima tokom implementacije.
Nepoštovanje propisa može dovesti do problema sa poreskim organima i poslovnim operacijama. Ako se suočavate sa teškoćama ili ste tek na početku ovog procesa, postoji niz koraka koje možete preduzeti kako biste osigurali da vaša fiskalna kasa radi bez problema.
Važno je razumeti tehničke zahteve novog sistema i osigurati da vaša oprema bude u skladu sa propisima Poreske uprave. To uključuje odabir odgovarajuće fiskalne opreme, poput elektronskih uređaja odobrenih od strane Poreske uprave i sigurnosnih elemenata za potpisivanje fiskalnih računa. Takođe, neophodno je redovno održavanje i ažuriranje opreme kako bi se osiguralo optimalno funkcionisanje.
POS Sector pruža korisne savete i smernice kako biste izbegli moguće poteškoće tokom procesa fiskalizacije. Preporuke uključuju obuke osoblja za pravilno korišćenje novih sistema, redovno praćenje i ažuriranje softvera, kao i saradnju sa pouzdanim dobavljačima fiskalne opreme.
Najvažnije dužnosti obveznika e-fiskalizacije
Izdavanje fiskalnih računa: Od 30.04.2022. godine, obavezno je izdavati fiskalne račune putem fiskalne kase (elektronskog fiskalnog uređaja) odobrene od strane Poreske uprave tokom maloprodajnih transakcija.
Obezbeđivanje fiskalne opreme: Svaki poslovni prostor mora imati barem jednu fiskalnu kasu odobrenu od strane Poreske uprave.
Pravilna upotreba i održavanje fiskalne opreme: Neophodno je pravilno koristiti i održavati fiskalnu kasu u skladu sa propisima.
Provera odobrenih elemenata: Pre upotrebe fiskalne kase, obavezno je proveriti da li su njeni elementi (Procesor fiskalnih računa i Elektronski sistem za izdavanje računa) odobreni od strane Poreske uprave.
Korišćenje Bezbednosnog elementa za potpisivanje fiskalnih računa: Upotreba sigurnosnih elemenata je obavezna prilikom izdavanja fiskalnih računa.
Obveznici e-fiskalizacije imaju širok izbor uređaja koje mogu koristiti u skladu sa zakonskim odredbama. Za obveznike sa manjom frekvencijom izdavanja fiskalnih računa, jednostavna rešenja poput tableta sa implementiranim Procesorom fiskalnih računa u skladu sa tehničkim zahtevima mogu biti odgovarajuća opcija.
Potrebni su Bezbednosni element i termalni štampač fiskalnih računa. Za obveznike sa većom frekvencijom izdavanja fiskalnih računa, preporučuje se korišćenje klasičnih ili all-in-one računara.
Obveznici e-fiskalizacije mogu koristiti štampač računa i fiskalnu kasu iz prethodnog sistema, pod uslovom da ispunjavaju tehničke zahteve (što možete proveriti kod dobavljača), ali je neophodno da imaju Procesor fiskalnih računa koji je implementiran u kasu, kao i Bezbednosni element izdat od strane Poreske uprave.
Saveti za uspešnu fiskalizaciju
1. Ako ste se odlučili za fiskalni uređaj u vidu računara, laptopa ili tableta, treba da znate da Windows 7 nije dobro rešenje za novu e-fiskalizaciju. Microsoft od 14. januara 2020. više ne pruža tehničku podršku, ažuriranje softvera i bezbednosne ispravke.
Bez kontinuiranog ažuriranja softvera, vaš računar biće izložen većem riziku od virusa i malvera što ugrožava ispravan i siguran rad.
Najbolji način da ostanete bezbedni i da računar ispravno radi je računar sa Windows 10 ili Windows 11 operativnim sistemom.
2. Ako kupujete novi računar za ovu namenu, preporučujemo Vam sledeće specifikacije:
- i5 procesor
- SSD 256 Gb
- 8 Gb RAM
- Windows 10 ili 11
3. Sve što se nalazi na računaru koji postaje fiskalni uređaj, a nije u svrhu fiskalizacije potrebno je izbrisati zbog rizika od pojave raznih virusa i opterećenja računara. Računar (ili bilo koji drugi uređaj) koji postaje fiskalna kasa je mašina za rad i fiskalizaciju. Treba izbjegavati korišćenje u privatne svrhe (surfanje, YouTube i sl.)
4. Internet kojeg koristite za rad fiskalne kase nikako ne preporučamo da delite sa korisnicima/gostima Vašeg objekta zbog mogućeg preopterećenja mreže.
5. Kada pošaljete zahtev za dobivanje bezbednosnog elementa i on bude odobren, Poreska uprava će poslati e-mail poruku u kojoj se nalazi Vaš PIN u eSanduče na administrativnom portalu PU.
6. Imate najviše 5 pokušaja da unesete svoj PIN u jednom nizu. Ako pet puta zaredom pogrešite PIN, bezbednosni element će se automatski zablokirati.
7. Ako je bezbednosni element izgubljen, blokiran ili oštećen prijavite Poreskoj Upravi u roku od 3 dana putem portala za Poreske obveznike. Račun izdat bez bezbednosnog elementa ne može se smatrati validnim fiskalnim računom.
8. Zbog nekvalitetnih čitača kartica, često dolazi do gubljenja konekcije sa karticom – bezbednosnim elementom (greška 2220).
Čitači kartica su krucijalno važan element fiskalnog uređaja stoga obratite pažnju na specifikacije prilikom kupovine ili se posavjetujte s prodavačima.
Naša preporuka su čitači kartica Gemalto i Identiv. Koštaju oko 30 Evra.
- Oprema za fiskalne kase – kafići, restorani, trgovine i druge uslužne delatnosti
- Kako izabrati najbolji POS sistem za kafić i restoran?
- Procesor Fiskalnih Računa – Zakon o e-fiskalizaciji Srbija 2022
- Fiskalna kasa za paušalce – kako odabrati najbolju?
- Nova fiskalizacija 2022 Srbija – sve šta treba da znate